Ta wartościowa publikacja dla rodziców i dzieci proponuje zestaw łatwych zajęć z dziećmi. Ćwiczenia mają na celu nauczyć dziecko sprawności manualnej i ruchowej, rozwinąć w nim spostrzegawczość i umiejętność logicznego myślenia, pogłębić więź emocjonalną z rodzicami. Rodzice dowiedzą się z tej publikacji, jak mądrze, twórczo i wesoło bawić się z dwulatkiem. Zawarte w książce propozycje najróżniejszych gier i zabaw: ruchowych, artystycznych, słownych, towarzyskich - do wykorzystania w każdym miejscu i o każdej porze roku, wzbogacą relacje pomiędzy dzieckiem i rodzicami.
Ta wartościowa publikacja dla rodziców i dzieci proponuje zestaw łatwych zajęć z dziećmi.Ćwiczenia mają na celu nauczyć dziecka sprawności manualnej i ruchowej, rozwinąć w nim spostrzegawczość i umiejętność logicznego myślenia, pogłębić więź emocjonalną z rodzicami. Rodzice dowiedzą się z tej publikacji, jak mądrze, twórczo i wesoło bawić się z trzylatkami. Zawarte w książce propozycje najróżniejszych gier i zabaw: ruchowych, artystycznych, słownych, towarzyskich - do wykorzystania w każdym miejscu i o każdej porze roku, wzbogacą relacje pomiędzy dzieckiem i rodzicami.
Propozycje 150 zabaw ruchowych narodziły się z konieczności zapewnienia narzędzi potrzebnych do rozwijania sprawności motorycznej i praksyjnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także dzieci starszych ze stwierdzonymi deficytami rozwojowymi. Zgodnie z wynikami najnowszych badań w tej dziedzinie proponujemy 150 zabaw, których celem jest poprawa:percepcji i kontroli ciała;-równowagi i motoryki dużej;-koordynacji rękaoko i motoryki małej;-sprawności grafomotorycznej;-sprawności praksyjnej niezbędnej do czynności samoobsługowych i do nauki pisania.Przedstawione w książce propozycje aktywności można wykorzystać w przedszkolu lub szkole, w domu, a także w ramach zajęć wczesnego wspomagania rozwoju czy rehabilitacji. Opis każdej zabawy zawiera wskazówki dotyczące wieku dziecka, celu aktywności, formy pracy (indywidualna, w parze, w grupie), potrzebnych materiałów, czasu trwania, przebiegu oraz możliwych modyfikacji i wariantów. Ostatni element opisu jest bardzo ważny, bo pozwala dostosować zabawę do potrzeb dziecka, zwiększyć jego elastyczność poznawczą i rozwijać umiejętność generalizacji. W aneksie znajduje się kilkadziesiąt kart roboczych do wykorzystania podczas zabaw, do tomu dołączone zostały również kolorowe plansze do konkretnych gier.Książkę kierujemy do wszystkich, którzy zajmują się rozwojem dziecka nauczycieli, wychowawców, terapeutów rozwoju neuro- i psychomotorycznego, ale też do rodziców, którzy chcą pomóc swoim dzieciom zdobywać nowe umiejętności.
"Chemia. Ćwiczenia dla licealistów" zostały opracowane zgodnie z podstawą kształcenia ogólnego dla liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników oraz w oparciu o standardy wymagań egzaminacyjnych. Zeszyty ćwiczeń mogą być pomocne podczas realizacji dowolnego programu nauczania chemii dopuszczonego przez MENiS do użytku szkolnego. Ich forma i zróżnicowanie zadań dostosowane są do wymogów nowej matury z chemii. Spora część zadań posiada treści interdyscyplinarne - problemy typowo chemiczne połączone są z fizyką, biologią czy z matematyką. Zamieszczone różnorodne ćwiczenia mają uczyć rozwiązywania problemów chemicznych, krótkiego definiowania stosowanych pojęć, wyszukiwania informacji, opracowywania i graficznego przedstawiania danych, wyciągania wniosków z opisów przemian chemicznych, analizowania tekstów popularnonaukowych itp. Treści zadań tak zostały opracowane, żeby jednocześnie rozszerzyć i uzupełnić zakres wiedzy, który zawarty jest w podręcznikach. Stopień trudności ćwiczeń jest zróżnicowany - nauczyciel będzie mógł je wykorzystywać zarówno w pracy z uczniami średnimi jak i uzdolnionymi. Do każdego zeszytu ćwiczeń zostały opracowane poradniki metodyczne dla nauczycieli - zawierają uwagi metodyczne dotyczące rozwiązywania zadań, bibliografię wskazaną do pogłębienia danego zagadnienia, źródła informacji wykorzystywanych w zadaniach.
Poradnik metodyczny dla nauczyciela zawiera podpowiedzi do działów: Reakcje chemiczne, Podstawy obliczeń chemicznych, Roztwory i mieszaniany oraz Reakcje w roztworach wodnych elektrolitów.
Wydanie drugie poprawione i rozszerzone... co można zrobić w sytuacji kryzysu dla młodzieży polskiej? ... trzeba dzieci, młodzież i studentów zacząć uczyć czytania, czytania szybkiego, mądrego, skutecznego i twórczego.Regina PawłowskaPublikacja jest adresowana do wszystkich nauczycieli, a szczególnie do polonistów.Jej treść stanowią:opis wieloczynnościowego procesu czytaniacharakterystyka pojęcia sprawności czytaniaproblematyka rozumienia tekstów czytanychprezentacja wyników badań nad stanem umiejętności czytaniakoncepcja szkolnego kształcenia sprawności czytania
Kontynuacja cyklu Z Jackiem w świat. Tym razem, po zadaniach z matematyki, prezentujemy zestaw ćwiczeń i zabaw pozwalających nauczycielowi wprowadzać dziecko w świat liter, głosek, kształtować umiejętność czytania i rozwijać ją. Uczeń w atmosferze pozytywnych emocji, zaangażowania i zaciekawienia stopniowo rozwija umiejętność czytania, która jest przecież tak ważna w jego całym życiu.Proponujemy 26 ćwiczeń i zabaw, które nie tylko rozwijają umiejętności w obszarze aktywności językowej dziecka, ale równocześnie umożliwiają mu holistyczne poznawanie świata, tak typowe dla postrzegania rzeczywistości w tym wieku.Mamy nadzieję, że przedstawione w książce pomysły przyczynią się do urozmaicenia nauki czytania, pozwolą uniknąć nudy.
Publikacja zawiera kolorowe karty pracy pomocne podczas przeprowadzenia diagnozy szkolnej na początku klasy 1. Dzięki niej nauczyciel będzie miał możliwość zapoznania się z poziomem umiejętności dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole. Punktem wyjścia jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego.Karty pracy zawierają zestawy ćwiczeń nawiązujących do najważniejszych obszarów rozwoju dziecka: poznawczego (przygotowanie do pisania, czytania i liczenia) i społecznego. Na końcu kart znajdują się arkusze do wpisania wyników diagnozy ucznia zarówno związanych z wykonaniem zadań w kartach pracy, jak i z przebiegiem obserwacji dokonanych przez nauczyciela zgodnie z wytycznymi.
Doskonała pomoc w przeprowadzeniu diagnozy gotowości szkolnej dzieci, które w kolejnym roku rozpoczną naukę w klasie pierwszej. Publikacja zawiera 18 perforowanych kart do diagnozy jesiennej i 18 perforowanych kart do diagnozy wiosennej, a także arkusz wyników diagnozy dojrzałości szkolnej z interpretacją wyników.Informacje o sprawdzanych umiejętnościach oraz kryteria oceniania na każdej karcie ułatwią przeprowadzenie diagnozy. Czytelny arkusz wyników, podzielony zgodnie z obszarami podstawy programowej, pozwala w prosty sposób sprawdzić przyrost wiedzy i umiejętności dziecka, a profilogram i interpretacja wyników ułatwiają komunikację z rodzicami dzieci.Uzupełnieniem Kart jest przewodnik metodyczny oraz elektroniczny formularz do zliczania wyników i generowania cenzurki zgodnej z aktualnym rozporządzeniem MEN.
Dr Mirosława Parlak nauczyciel akademicki, od wielu lat zajmuje sięedukacją przyrodniczą i ekologiczną na etapie edukacji przedszkolnej iwczesnoszkolnej. Jest autorką książek, artykułów naukowych oraz metodycznychpoświęconych tej tematyce. Współpracuje z placówkami oświatowymi, min. zprzedszkolami i szkołami podstawowymi w celu weryfikacji autorskich rozwiązań wzakresie podnoszenia jakości wczesnej edukacji przyrodniczej.Nowapublikacja autorki to propozycja wypływająca ze współczesnych zmian modeluwczesnej edukacji, kładąca nacisk na wykorzystanie wszechstronnej aktywności izainteresowań dziecka w procesie ciekawej dla niego edukacjiprzyrodniczej.Książka adresowana jest do nauczycieli przedszkoli orazpedagogów pracujących w edukacji wczesnoszkolnej, a także do rodziców, którzysą coraz bardziej świadomi i zaangażowani w edukację swych dzieci. Ciekawerozwiązania znajdą w tej książce również nauczyciele świetlic szkolnych iśrodowiskowych, a także opiekunowie, zajmujący się dziećmi w innych sytuacjach,np. podczas wakacji. Ważnym adresatem są adepci przygotowujący się do zawodunauczyciela wczesnej edukacji - studenci kierunków pedagogicznych wszystkichuczelni w Polsce.Ideą książki jest wszechstronne aktywizowanie dziecka, awięc oparcie działań edukacyjnych na jego osobistej aktywności, będącejnajważniejszym czynnikiem rozwoju. Realizacja propozycji działań metodycznychzawartych w publikacji będzie więc służyć podniesieniu jakości wczesnejedukacji dziecka nie tylko w zakresie poznawania przyrody i kształtowaniapostaw ekologicznych wychowanków, lecz i innych obszarów edukacjiprzedszkolnej.
Czy przedszkolaki mogą dbać o przyrodę, segregować śmieci, zdrowo się odżywiać? Oczywiście!A można im w tym pomóc, proponując, by wcieliły się w rolę Księcia Czyściocha, Chemicznych Oparów lub Duszków Łakomczuszków. Wszak kto raz odegra rolę pingwina, który wynalazł sorbet, już zawsze będzie pamiętał, że owoce są zdrowsze od słodyczy.Wszystkim, którzy pragną uczyć dzieci o ważnych sprawach poprzez zabawę w teatr, polecamy niniejszy zbiór trzydziestu scenariuszy inscenizacji, dotyczących higieny, zdrowia i ekologii. W załączniku znajdą Państwo szablony masek, które ułatwią przygotowanie kostiumów dla małych aktorów.
Świat przedstawiony, narrator, postacie, akcja, fabuła, wątek, tematyka, problematyka to tylko podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o epice, a z kolei terminologia to zaledwie część wiedzy ucznia dotycząca epiki. Właściwe wyzwanie to umiejętność identyfikacji i opisania cech gatunkowych analizowanego utworu.EPIKA. Uniwersalne wzory do opanowania umiejętności polonistycznych to publikacja, która daje szanse przyswojenia kolejnych terminów w toku analizy ponad 20 lektur z podstawy programowej dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Przykłady zostały tak dobrane, aby obejmowały różne gatunki literackie: baśń, mit, podanie, legenda, opowiadanie, nowela, pamiętnik literacki, poemat rycerski, powieść.Ponadto opracowanie zawiera przykłady organizacji zajęć poprzedzających pracę z lekturą, w celu, między innymi:- określenia znaczenia elementów konstrukcyjnych utworu: tytułu, podtytułu,- wnioskowania o treści na podstawie okładek różnych wydań utworu,- przewidywania rozwoju wydarzeń na podstawie fragmentu utworu,- określenia rodzaju fabuły na podstawie fotosów, ekranizacji lektury,- odczytania archetypu postaci w literaturze na podstawie różnych tekstów kultury.Autorki proponują także metody czytania ukierunkowanego, podając modele, np. tworzenia fiszek:o postaciach, wydarzeniach, narratorze i narracji, o autorze i genezie, o gatunku literackim.
Guślarz na Fejsie to publikacja adresowana głównie do nauczycieli uczących w klasach VII-VIII szkoły podstawowej. Zawiera zadania, prospekty, scenariusze, projekty i karty pracy, służące doskonaleniu umiejętności redagowania form wypowiedzi, analizie i interpretacji różnych tekstów kultury (literatura, ikonografia, muzyka) oraz funkcjonalnemu wykorzystaniu wiedzy z zakresu świadomości językowej. Wszystkie przykłady opracowane zostały według wzoru: wstęp o charakterze refleksji metodyczno-socjologicznej, opis ćwiczeń, propozycje zadań wraz z kluczem odpowiedzi, komentarz, zestawienie bibliograficzne. Przykłady zawartych opracowań: Dziady cz.II, Lilije, Świtezianka, Mały książę, Kraniec świata, Dziewczyna mistrza gry. Serdecznie polecamy!
Jak nauczyć dzieci szacunku do samych siebieZbiór gier i zabaw grupowych wzmacniających samoocenę dzieci od lat pięciu do jedenastuPonad 80 gier i zabaw - niezastąpione źródło pomysłów dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów, terapeutów, pracowników świetlic, wychowawców kolonijnych, rodziców oraz wszystkich innych osób, które pragną w bezpiecznej atmosferze zabawy pomagać dzieciom wzmacniać samoocenę. Proponowane gry i zabawy mają różny stopień trudności. Dodatkowo, autorka proponuje adaptacje, dzięki czemu wybrane gry doskonale nadają się nie tylko dla dzieci w różnym wieku, ale również dla dzieci niepełnosprawnych ruchowo lub dzieci z zaburzeniami mowy.
Dziecko zwykle chętnie podejmuje się nowych zadań. Od urodzenia chęć poznawania otaczającego je świata, a więc nauka, jest dla niego czymś naturalnym. Czasem zmienia się to, gdy pociecha wyruszy do przedszkola czy szkoły. I nikt nie wie, dlaczego tak się dzieje. Wtedy potrzebna jest większa uwaga i wsparcie dorosłych. Książka ta podpowiada rodzicom i wychowawcom, w jaki sposób mogą pomóc dziecku, aby nauka nie była dla niego przykrym obowiązkiem, ale przyjemnością. Pomaga je lepiej poznać i zrozumieć, a wszystko po to, aby bezpiecznie poprowadzić je do sukcesu.
Nasze społeczeństwo coraz bardziej ucieka od poważnej debaty na temat końca życia, zastępując ją chętnie epatowaniem śmiercią w filmach akcji, grach komputerowych czy w wiadomościach medialnych. Dlatego niezwykle ważna jest tu rola nauczycieli i wychowawców w zapoznawaniu uczniów w sposób delikatny i wyważony z tematyką umierania i śmierci, uwrażliwianiu ich na potrzeby cierpiących oraz inspirowaniu do zaangażowania w pracę dla tych najbardziej potrzebujących. Podręcznik podsuwa najlepsze pomysły, jak taką edukację prowadzić. Zawiera praktyczne wskazówki, scenariusze lekcji, obszernie opisuje metody radzenia sobie z trudną sytuacją w szkole (śmierć dziecka, żałoba dziecka, trudne emocje).Dodatek: DVD z filmami edukacyjnymi dla młodzieży szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, studentów i nauczycieli.
siążka polecana wszystkim nauczycielom wychowawcom, a także rodzicom. Ze wstępu Autorki "...W niniejszej książce znajdują się materiały do przeprowadzenia piętnastu lekcji. Pierwszych kilka lekcji poświęconych jest rozwijaniu u dzieci świadomości, czym jest i jak działa zjawisko dręczenia rówieśników - uczucia i reakcje, jakie zjawisko to wywołuje w ofiarach i świadkach oraz prawdopodobne motywy działania dręczycieli. W ciągu kolejnych lekcji uczniowie mają możliwość poznać swoje prawa, zrozumieć, jak dręczenie pogwałca te prawa i zdać sobie sprawę z tego, jak ważna jest ich obrona..."
Książka ta zawiera gotowe scenariusze lekcji i ponad 40 kart pracy do kserowania dla uczniów, a także setki praktycznych ćwiczeń, których celem jest nauczenie nastolatków radzenia sobie ze złością i panowania nad sobą.Złość to uczucie zupełnie naturalne i wszyscy od czasu do czasu w złość wpadamy, ale nauczenie się, jak ją wykorzystać, by rozwiązać problem lub dokonać jakiejś zmiany w naszym życiu, może być sprawą trudną. Niniejsza książka dostarcza szczegółowych wskazówek i ćwiczeń, których celem jest pomóc wychowawcom i trenerom nauczyć młodzież właściwego wyrażania złości. Niech złość pomaga, a nie krzywdzi. Poznajcie szybkie i łatwe sposoby rozpoznawani złości i radzenia sobie w trudnych sytuacjach.Przykłady tematów kart pracy:- Jak wygląda złość- Fizyczna reakcja na złość- Prowokator czy neutralizator?- Przemoc w mediach- Uciekaj, wyraź siebie, wybuchnij- Zatrzymaj się, zrób przerwę, pomyśl, odpowiedz- Dar cierpliwości- Rozwiązywanie problemów- Negocjacje i kompromis- Poradzić sobie ze złością innych
Wyobraź to sobie: w klasie panuje przyjazna, pełna entuzjazmu atmosfera. Uczniowie są zdyscyplinowani do nauki, zadają ciekawe pytania, odrabiają prace domowe i z każdym dniem robią postępy w nauce. Dzięki temu czerpiesz z pracy radość i satysfakcję.Poznaj siedem sekretów najskuteczniejszych nauczycieli. Dowiedz się, jak planują lekcje, uwzględniając zróżnicowane potrzeby uczniów, jak motywują ich do pracy, przeprowadzają sprawdziany, wprowadzają zasady i procedury, wyznaczają sobie cele i zapobiegają problemom z zachowaniem.
Z książki tej dowiesz się, jakie zachowania dziecka mogą wskazywać na opóźniony rozwój jego umiejętności wzrokowych, słuchowych, motorycznych, przetwarzania informacji lub innych. Autorka wyjaśnia, jakie badania lekarskie i psychologiczne warto wykonać, by sprawdzić, w czym tkwi sedno problemów. Dzięki tej wiedzy będziesz w stanie dostosować oczekiwania wobec ucznia do jego możliwości, a także, rozumiejąc jego specyficzne potrzeby i trudności, zastosować w klasie lub w domu skuteczne interwencje, które pozwolą mu osiągnąć sukces edukacyjny.
Pełny program rozwijania kompetencji emocjonalnej!Kompetencja emocjonalna to sprawność kluczowa! Uczucia nie są niepokornymi pozostałościami wieku kamienia łupanego, które należy uciszyć lub zignorować, w międzyczasie wpajając dzieciom wiedzę akademicką. Uczucia kierują naszym zachowaniem, kształtują wartości, które wyznajemy, i warunkują wybór takiego, a nie innego działania.
W tym numerze m. in.ARTYKUŁY. BADANIA- Cyberpoezja, liberatura - nowe możliwości uczestnictwa w kulturzeZAWÓD - NAUCZYCIEL- Nauczanie i uczenie się z wykorzystaniem platformy learningApps.org (cz. 1)OD TEORII DO PRAKTYKI- Powtórzenie wiadmosci z zakresu literatury - sąd literackiMATERIAŁY METODYCZNE- Folwark zwierzęcy George'a Orwella jako parabola totalitarnego systemu rządzenia - Braterstwo, samodoskonalenie się i służba ideałami postacu Kamienie na szaniec- Jak przybliżyć trudny temat? Holokaust oczami dziecka- O okrucieństwie wojny - opowiadania Idy Fink w roli szkolnej lektury- Korespondecja sztuk. Scenariusze lekcji (cz. III)
Poradnik pedagogiczny dla nauczycieli, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych.20 scenariuszy lekcji wychowawczych stanowiących spójny cykl zajęć, pozwalających uczniom poznać się wzajemnie, zintegrować, uwrażliwić na innych, rozwinąć własną osobowość, radzić sobie z uczuciami i emocjami, a także poznać zasady dbania o środowisko i bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.
Doskonała pomoc w obserwacji pięciolatka. Publikacja zawiera po 10 perforowanych kart do każdego z trzech proponowanych etapów obserwacji (jesiennego, zimowego i wiosennego), a także arkusz wyników z ich interpretacją.Informacje o sprawdzanych umiejętnościach oraz kryteria oceniania na każdej karcie ułatwią przeprowadzenie obserwacji. Czytelny arkusz wyników, podzielony zgodnie z obszarami podstawy programowej, pozwala w prosty sposób sprawdzić przyrost wiedzy i umiejętności dziecka, a profilogram i interpretacja wyników ułatwiają komunikację z rodzicami dzieci.Uzupełnieniem Kart obserwacji są:1. elektroniczny Arkusz obserwacji pięciolatka z wykorzystaniem kart obserwacji pięciolatka,2. elektroniczny Formularz do zliczania wyników obserwacji pięciolatka (do pobrania z Klubu Nauczyciela na Uczę.pl).