Filtry
–
Książka prezentuje w atrakcyjnej albumowej formie wybór 100 cennych i rzadkich monet, banknotów oraz medali z liczącej prawie 120 tysięcy obiektów kolekcji naszego Muzeum poczynając od celtyckiego statera typu krakowskiego, jednej z najstarszych monet wybitych na ziemiach polskich, przez unikatowe lub bardzo rzadkie polskie monety średniowieczne, po monety, banknoty i medale epoki nowożytnej. Opisom, przygotowanym w oparciu o najnowsze ustalenia, towarzyszą bardzo dobrej jakości fotografie. Autorami tekstów są w większości pracownicy Gabinetu Numizmatycznego Muzeum Narodowego w Krakowie. To lektura obowiązkowa dla wszystkich zainteresowanych pięknem polskich numizmatów.
Ostatnie sztuki
Album prezentujący 111 najcenniejszych dzieł z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi (j.ang)W poczatkowej części publikacji znajdziemy zwięzły opis historii kształtowania się muzealnej kolekcji.Dalsza część albumu to prezentacja najcenniejszych dzieł zawierająca fotografie poszczególnych prac, którym towarzyszą opisy obejmujące biografię artysty i analizę dzieła.Wyselekcjonowane zarówno dzieła sztuki nowoczesnej jak i dawnej mają cechę wspólną, sa w jakiejś mierze wyjątkowe, unikatowe w skali kraju. Nie jest to tylko wyjątkowość dzieła sztuki, które z racji swej niepowtarzalności jest unikatowe z definicji. Jest to kwestia rzadkości, zarówno z punktu widzenia autora, jak i rodzaju czy klasy samej przedstawionej pracy.An album featuring 111 the most precious works of art in the collection of Muzeum Sztuki in Łódź.The publication stars with a concise presentation of the history of the collection.Further, the album presents the most precious artworks, their photographs with descriptions that include artists' biographies and analyses of individual works.Selected masterpieces of modern and ancient art have one thing in common, they are exceptional, unique. And we do not mean the mere exceptionality of a work of art, which is unique because it is original. It is the question of being rare with respect to the author and artistic value or quality of the work.
Ostatnie sztuki
W albumie można podziwiać dzieła polskich artystów projektujących plakaty wojenne, m.in. Edmunda Bartłomiejczyka, Zdzisława Gedliczki, Aleksandra Grzybowskiego, Karola Homolacsa, Zygmunta Kamińskiego, Edwarda Lessera, Kamila Mackiewicza, Bogdana Nowakowskiego, Stanisława Siestrzeńcewicza, Eugeniusza Urbańskiego, a także Józefa Mehoffera czy Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Najczęściej odwołują się one do obrony spraw najdroższych Polakom Wiary, Ojczyzny i Honoru, pokazując jednocześnie grozę antywartości reprezentowanych przez najeźdźcę zburzone świątynie, mordowaną ludność, zhańbione niewiasty, zagrabioną własność.Drugą część albumu zajmują dokumentujące wydarzenia wojenne i żołnierski dzień powszedni szkice Wiktora Gutowskiego, żołnierza, ale przy tym uzdolnionego rysownika o dużym zmyśle obserwacji, a w zakończeniu pojawiają się reprodukcje kolorowych wycinanek prezentujących mundury różnych ówczesnych formacji wojskowych.Publikacja towarzyszy wystawie czasowej 1920. Cud Wisły, eksponowanej od lipca w Kamienicy Szołayskich, a upamiętniającej 100. rocznicę Bitwy Warszawskiej.The book presented to readers by the National Museum in Krakow features works by Polish designers of war posters, including Edmund Bartłomiejczyk, Zdzisław Gedliczka, Aleksander Grzybowski, Karol Homolacs, Zygmunt Kamiński, Edward Lesser, Kamil Mackiewicz, Bogdan Nowakowski, Stanisław Siestrzeńcewicz, Eugeniusz Urbański, Józef Mehoffer and Felicjan Szczęsny Kowarski. They usually refer to the defence of the causes dearest to Poles Faith, Homeland and Honour while showing the horror of the anti-values' represented by the invader: destroyed temples, murdered civilians, dishonoured women and stolen property.The second part of the book contains the sketches documenting the events of the war and the soldier's daily rounds by Wiktor Gutowski, both a soldier and a talented draughtsman with a keen sense of observation. The final section includes reproductions of colour cutouts which present the uniforms of various military units.
Ostatnie sztuki
Prezentowany Czytelnikowi album w całości poświęcony został artystycznym wizerunkom ciała kobiecego, choć autorka w żaden sposób nie podziela opinii, że ciało męskie jest mniej atrakcyjne bądź mniej godne zainteresowania. Analiza tak okrojonego tematu stworzyła doskonałą możliwość spojrzenia na akt kobiecy wieloaspektowo, poprzez umiejscowienie go w kontekście nie tylko historycznym, ale i światopoglądowym, czy wręcz socjologicznym. Tak widziany akt okazał się interesującym wprowadzeniem do dyskusji na temat roli kobiety w społeczeństwie na przestrzeni wieków, sposobem ukazania zarówno jej zdegradowanej pozycji, jak i powolnego marszu ku emancypacji. Zjawiskiem wręcz fascynującym jest uwikłanie polskiego artysty pomiędzy eksponowaniem ciała kobiecego jako "towaru", a autentyczną jego admiracją jako symbolu doskonałości rozumianej w duchu greckim. W XIX wieku akt stanowił odzwierciedlenie męskich potrzeb erotycznych, w artystyczny sposób kamuflowanych przez malarzy. Swoista jego poetyzacja, która nastąpiła na przełomie XIX i XX wieku, korespondowała z tendencją, by malować tak, żeby się podobało, ale i nie budziło zgorszenia. Dziś przesłanie to wydaje się tanią hipokryzją; kiedyś nazywano je artyzmem. Z kolei uznanie ciała kobiecego na początku XX wieku z jednej strony za dekoracyjną wprawdzie, ale tylko plamę barwną, a z drugiej za pole do popisu dla wszelkiego rodzaju deformacji, dało początek fali "oderotyzowania" aktu, nadania mu nowoczesnego wymiaru. Naznaczanie go znamionami starości, choroby, obumierania, zauważalne w okresie powojennym, stanowiło nowy, istotny rozdział w drodze ku "wyzwoleniu" kobiety, ale również aktu z jego erotycznego balastu. Nieprzemijalna atrakcyjność aktu i nagości także dla artystów współczesnych zdradza fascynację tematem jako nośnikiem wypowiedzi o kondycji człowieka i społeczeństwa dnia dzisiejszego.Bogactwo i różnorodność aktów kobiecych w polskim malarstwie może być dla Czytelnika przyjemnym zaskoczeniem. Nie tylko obala pogląd o naszej narodowej "niemożności" w tym względzie, ale i potwierdza tezę o bezczasowej i uniwersalnej jakości, jaką akt ze ze sobą niesie.
Ostatnie sztuki
Prezentowany Czytelnikowi album w całości poświęcony został artystycznym wizerunkom ciała kobiecego, choć autorka w żaden sposób nie podziela opinii, że ciało męskie jest mniej atrakcyjne bądź mniej godne zainteresowania. Analiza tak okrojonego tematu stworzyła doskonała możliwość spojrzenia na akt kobiety wieloaspektowo, poprzez umiejscowienie go w kontekście nie tylko historycznym, ale i światopoglądowym, czy wręcz socjologicznym. Zaprezentowane w albumie bogactwo i różnorodność aktów kobiecych w polskim malarstwie może być dla Czytelnika przyjemnym zaskoczeniem. Nie tylko obala pogląd o naszej narodowej niemożności w tym względzie, ale i potwierdza tezę o ponadczasowej i uniwersalnej jakości, jaką akt ze sobą niesie, o jego nieprzemijalnej atrakcyjności. Dla Autorki temat ten stał się okazją do refleksji na temat roli kobiety w społeczeńs