To najbardziej ceniona płyta tego poetyckiego kwartetu. Dlaczego? To proste: słuchacz może znaleźć tu prawdziwie emocjonalno ? tekstowe majstersztyki, takie, jak choć by ?Mądrość? a ja jej nie rozumiem? czy ? Erotyk prosty? z tekstem Wojciecha Bellona. Są tu tak, że dwa nieśmiertelne tulipanowe hity ? ?Grajek? i ?Stukot kół?. To płyta ciepła i mądra zarazem
Stasiek Wielanek to Warszawiak prawdziwy, nie malowany, ani żaden udawany. Żył w tym mieście od roku 1949, pracował od 1970, kiedy to założył Kapelę Czerniakowską, potem była jeszcze, od roku 1984, Kapela Warszawska, a jeszcze później postanowił występować jako solista i dobierać sobie różnych muzyków na koncerty i na nagrania.Z Kapelami wędrował ulicami Warszawy, jeszcze ni tak pięknej jak dziś. Nagrywał płyty w eleganckich studiach, śpiewał na poważnych estradach i występował w zagranicznych krajach. Ale to był swój chłop, miał charakter, siłę, lubił się zabawić, powspominać. A najważniejsze, że lubił życie, czemu dał wyraz w swoich piosenkach.Jak bardzo zmieniło się znaczenie terminu miejski folklor widać między innymi po tej płycie. Pamiętam dawne Wielanki: te jego stare płyty, fotografie, to skansen, staroć, passe, demode. Tu stary Wielanek młodnieje; całkiem zmienia swoje oblicze, pewnie pod wpływem tego, co słyszał dookoła w świecie muzyki zwanej tradycyjną.Do tradycji, folkloru, ludowości odnosił się głównie tekstami, obyczajem w nich zawartym, ich tematyką. Tylko tym, bo instrumentarium było tu inne niż w miejskich kapelach, stylistyka bardziej wyszukana, choć na szczęście prostota (nie mylić z prostactwem) dominuje w melodyce i aranżacji. Tradycja istnieje w tych piosenkach w umiejętności trafiania do podstawowych uczuć; żalu, smutku, tęsknoty, ale także śmiechu, żartu, ironii i klimatu zabawy.Teksty to mały realizm, śpiewane z poczuciem humoru, z podtekstem, drugą prawdą, trzecim dnem. Miłość, grzech, kara to wszystko nie jest tak okrutne jak w latach międzywojennych; nożem nikt dziś nie traktuje za zdradę, kat nie czeka z zaostrzonym toporkiem, KS zniesiona. Jednostajność stylistyczna też nas nie zanudza: raz mamy spokojny dancing bogaty w tanga, walczyki, slow foksy, raz dixielandową estradkę, raz trafiamy do muszli koncertowej z polkami galopkami.Pierwsza piosenka od razu jest dobra i tak powinno być, bo nawet w ludowości tak dyktuje komercja. Czujemy się przy tej piosence jak na wieczorku zapoznawczym w kurorcie, tu trzeba dobrze grać, muzyk sprawdza się na miejscu, od razu, dostaje boki, albo jutro nie gra. Jako właściciel lokalu tę orkiestrę bym zatrudnił na drugi sezon, bo gdy rybak zwleka, to rybka ucieka. W drugiej piosence mamy eleganckie solo na akordeonie, katarynie, kaloryferze, cyji, ciąży nawet tak się kiedyś mówiło na ten instrument modny w czasach powojennych. Teraz gra w posuwistym tangu. Pan Wielanek wspiął się na paluszki, żeby jak najładniej śpiewać i wpadł na dobry pomysł śpiewania tuż do mikrofonu, to niemal szeptanka, nie musi na nikogo podnosić głosu, a pozostaje sobą. Bardzo dużo dobrego robi tu orkiestra, słychać, że to profesjonaliści, że aranżacje są pomysłowe, brzmienie przejrzyste i klarowne. O, słyszę inną kolejną Złotą myśl: znalazłem w porę życia podporę.Wiele w tych piosenkach znajomych nut, dawno odkrytych wielkich prawd, zasłyszanych powiedzeń, powtarzanych zwrotów, ulubionych akordów. I tak ma być, z tą myślą ona jest pisana, ma nam coś przypomnieć, coś przywołać, dać swojski klimat warszawskiej zabawy, ulicznej kawiarni, deptaka, jarmarku, w nowym budownictwie coraz tego mniej. Te zaśpiewy, rymy i powiedzenia coś podpowiadają, coś przywołują, utrwalają widok i smak tego, co mija, dają wiarygodność tym piosenkom. Nie doszukujmy się żadnych nowoczesnych dźwięków, wzniosłych tematów, nieznanych rozwiązań formalnych.Nie do tego ona jest przygotowana, nie temu ona ma służyć.Marek GaszyńskiLista utworów:1. A Warszawa jest mi bliska2. Jak to się skończy3. Moja podpora4. Warszawskie wspomnienia5. Charakter trudny mam6. Warszawscy pieśniarze7. A sąsiedzi wiedzą8. Uroki Wilanowa9. Bociek nad Wisłą10. Moje życie niełatwe11. Mówiłaś tak12. Jesteś moją Ewą13. Gdy rybak zwleka14. Maestro Paderewski15. Ona niepewna16. Porzuciła mnie17. Ci co rządzą18. Cienie się mijają19. Moja Ustka20. Wczasy w kurorcie
Lista utworów:1. Moje jedyne marzenia 2. My Baby Waits For Rainy Days3. Ktoś między nami 4. Nie ma piwa w niebie 5. Pozwolił nam los 6. Wielka dama tańczy sama7. Tak dobrze mi w białym 8. Gdzie są dzisiaj tamci ludzie 9. Spocząć 10. Do żony wróć 11. Nic nie może wiecznie trwać
Lista utworów:1. Andrzej Poniedzielski, Elżbieta Adamiak - Chyba już można2. Pod Budą - Ballada o ciotce Matyldzie3. Jakub Pawlak - Ballada o murach Jerycha4. Jan Jakub Należyty - Uliczni małżonkowie5. Łucja Prus - Jesień6. Dorota Osińska - Ukryj mnie7. Edward Stachura - Na błękicie jest polana8. Antonina Krzysztoń - Perłowa łódź9. Ewa Błaszczyk - Niepokój10. Czerwony Tulipan - Jedyne co mam11. Jacek Bończyk - Opowieść pewnego emigranta12. Maciej Zembaty - Zmory13. Mirosław Czyżykiewicz - Życie to nie teatr14. Anna Chodakowska - Oczy węża15. Iwona Loranc - Pieśń gruzińska16. Sławomir Zygmunt - Biała lokomotywa
Kolekcja Bardowie i poeci to seria albumów z piosenkami najwybitniejszych poetów piosenki - zarówno polskich, jak i światowych: Agnieszki Osieckiej, Andrzeja Poniedzielskiego, Bułata Okudżawy, Leonarda Cohena, Jaromira Nohavicy, Jacka Kaczmarskiego, Edwarda Stachury, Włodzimierza Wysockiego, Stanisława Staszewskiego, Nicka Cave'a i Bertolta Brechta. Utwory bardzo dobrze znane, ale zaprezentowane w nowych, często zaskakujących interpretacjach i aranżacjach. Obok czołowych polskich aktorów śpiewających i wokalistów znanych ze scen festiwalowych usłyszmy również młodych, debiutujących artystów.Na płycue z najwspanialszymi utworami Jaromira Nohavicy znalazły się takie piosenki jak Wędrowni kuglarze, Czeski pies, Kiedy brali mnie do wojska, Sarajewo, Plebs blues, Zabłądziła moja łódź oraz Gdy odwalę kitę.
Lista utworów:1. Jej portret2. Jak pięknie by mogło być3. Song o ciszy4. Szkoda róż5. Song sprzątaczki6. Podróżą każda miłość jest7. Być wszędzie, gdzie nas nie ma8. To ziemia9. Tylko jesienią10. Przystanek Raj11. Dlaczego jestem z tobą12. Pamiętajcie o ogrodach
Twórczość Włodzimierza Wysockiego to klasyka na najwyższym poziomie. Polowanie na wilki to jego najsłynniejsza ballada, której sukces natchnął go do pisania o prawdziwym obliczu radzieckiej rzeczywistości. Literacko uzdolniony, pisał prozę a nawet scenariusze, grał również w teatrze i filmach. W naszych sercach jednak pozostaje jako najsłynniejszy rosyjski bard. Włodzimierz Wysocki był dla Rosjan tak ważną postacią jak dla Polaków Jacek Kaczmarski. W swoim dość krótkim, ale bardzo intensywnym życiu zagrał wiele tysięcy koncertów. Miał niezwykły wpływ na poglądy pokoleń. Zostawił po sobie około 600 pieśni, które nadal zachwycają swoim artystycznym kunsztem i ponadczasowością. Po tych słowach chyba nikogo nie zdziwi, że jednym z bohaterów serii jest ta wybitna osobowość poetycko-muzyczna. Kolekcja Bardowie i poeci to seria 11 albumów z piosenkami najwybitniejszych poetów piosenki - zarówno polskich, jak i światowych: A. Osieckiej, A. Poniedzielskiego, B. Okudżawy, L. Cohena, J. Nohavicy, J. Kaczmarskiego, E. Stachury, W. Wysockiego, S. Staszewskiego, N. Cave'a i B. Brechta. Utwory bardzo dobrze znane, ale zaprezentowane w nowych, często zaskakujących interpretacjach i aranżacjach. Obok czołowych polskich aktorów śpiewających i wokalistów znanych ze scen festiwalowych usłyszmy również młodych, debiutujących artystów.
Lista utworów:1. Milicyjny protokół2. Maratończyk3. Piosenka o bokserze4. Gdyby wódkę pić sam człowiek mógł5. Miszka Szyfman6. Piosenka o nutach7. Skoczek wzwyż8. Moskwa - Odessa9. Trójkąt bermudzki10. Łaźnia11. Konie
CD 11. Babie lato - Za miedzą2. Irish - Małgorzata Lipińska3. Ballada stara jak świat - Tender4. Zegar - Jan Błyszczak5. Kubek herbaty - Alicja Ciebielska6. Czarcia huśtawa - Prima Vista7. Czuję że znikam - Agata Ślazyk8. Samba zwariowana - Wątli Kołodzieje9. Tam gdzie byłam - Elżbieta Kuczyńska10. Kawiarnia dusz - Timur i jego drużyna11. Na szczęście jesteś Ty - Alaya12. Ocean - Zdzisław Szczypka13. Ballada na drogi złe - Ewa Gaworska14. Pada deszcz - Czesław Wilczyński15. Pod jabłonią - Mikroklimat16. Świerszczyk - Grube Dudy17. Wiosenne malowanie - Pod Strzechą18. Tęsknica - Seta19. Zaproszenie do sadu - Iwona Piastowska20. Uczciwego mężczyznę - Dagmara i Marek Sławscy21. Wieńce i wianki - Anna Ciaszkiewicz22. Piosenka o butach rajdowych - Grupa R23. Z miłości dom - Elimer's FamilyCD 21. A w górach nie ma już nikogo - Andrzej Mróz2. Za wielkim stołem - Anna Ciaszkiewicz3. Chcę mieć mądrą dziewczynę - Czesław Wilczyński4. Sto sosen - Iwona Piastowska5. Noc się chyli - Zdz. Szczypka i Krystyna Piątkowska6. Niezapominajka - Seta7. Zielonookiej - Grzegorz Marchowski8. Bieszczadzki trakt - Wołosatki9. Lunatyczne wyznania - Labolare10. Mruczanka - Wolny Przedział11. Do widzenia - Wątli kołodzieje12. Ernestyna - Ewa Gaworska13. Jacy jesteśmy - Leszek Kopeć14. Wciąż wspinam się - Małgorzata Lipińska15. Krople do oczu miętowych - Bez Idola16. Warkocz Bereniki - Alicja Ciebielska17. Małe piwo - Elimer's family18. Złoty blask - Mikroklimat19. O jesieni w moim mieście - Marzena Nowakowska20. Wiosna - Pod Strzechą21. Równoległe - Słodki całus22. Pieśń o żelaznym piecu - Krewni i znajomi królika23. Stoczmy więc bój
Trzynaście utworów, do których słowa napisał poeta i tekściarz rockowy w jednej osobie, Andrzej Marek Michorzewski, a muzykę ułożył Roman Uske, który od czterech dziesięcioleci związany jest z zespołem muzycznym Bez Idola, działającym w nurcie poezji śpiewanej. Współpraca tych dwóch osób, reprezentujących zdawałoby się dwa bardzo odległe od siebie gatunki muzyczne, zrodziła w efekcie powstanie kilkudziesięciu utworów muzycznych, z których mały wycinek został nagrany na tej płycie.Prezentowane piosenki są tematycznie i stylistycznie bardzo różnorodne. Zespół zabiera słuchacza w sentymentalną podróż nieistniejącą już kolejką wąskotorową do prowincjonalnego Lubrańca na Kujawach, gdzie można zżerać się... oczami. Opowiada o sympatycznej parze, Hani i Emilu, pijącej z miłością z jednej butelki; o pewnej dziewczynie z czarnym parasolem, której szelestu sukni słuchają tylko ludzie smutni; o chłopaku żyjącym gdzieś na walizkach, i gryzącej go tęsknocie za kiszonymi ogórkami; o kroplach do oczu miętowych i żalu w butelce szczelnie zamkniętym i jeszcze o człowieku z tynkiem na posiniałych wargach, czyli o ofierze nieszczęśliwej miłości.Bez Idola w swoich piosenkach dotyka również spraw trudnych. Przypomina spalone chaty na Wołyniu, młodego chłopca w błękitnym hełmie, który zginął na kijowskim Majdanie od kuli snajpera, o pewnym Marku co został tylko w tykaniu zegarków i na dno piekła spadł, i też o marcowej prawdzie, co wyjdzie na jaw sto lat później. A jeśli coś pójdzie nie tak, to zawsze będzie można się wypłakać w tym domu zapłakanym, wszak... płacz jest muzyką zwiewną, a strażaki...? - strażaki paliwajut pianu... U!Lista utworów:1. Jak się nie ma co się lubi2. Ballada o Marku3. Krople do oczu miętowych4. Dziewczyna z czarnym parasolem5. Wiśniowa fajka6. Marzec 887. W tym domu zapłakanym8. Ustom TWYM się sprzeniewierzam9. Mnie też zapomnij Boże10. Hania i Emil11. Pożar fabryki styropianu12. Nostalgia a kiszone ogórki13. Hotel Ukraina