Władze II Rzeczypospolitej szczególnie dbały o rozwój komunikacji w odrodzonym kraju. W tym czasie zbudowano imponujący port w Gdyni, po rzekach i kanałach kursowały barki towarowe i statki pasażerskie. Polskie Koleje Państwowe budowały kilometry linii kolejowych, które wraz z nowymi drogami miały zespolić podzielone wcześniej państwo. W miastach obok tramwajów pojawiły się pierwsze autobusy, a samochody prywatne stawały się codziennością na ulicach. Uruchomiono komunikację lotniczą. Polskie góry stawały się bardziej dostępne dzięki budowanym kolejom linowym. Poczta Polska stanowiła symbol solidności. Telegraf i telefon miał coraz większe znaczenie. Obok rozgłośni centralnej w 10 miastach funkcjonowały lokalne stacje radiowe. Prowadzono pierwsze próby emisji programu telewizyjnego. O tym komunikacyjnym boomie opowiada to imponujące, zilustrowane ponad tysiącem fotografii dzieło wydane w 1939 roku.
Zeszyt promujący naszą światową wizytówkę jaką był M/S Batory. Historię statku M/S Batory pokazana jest za pomocą map na poszczególnych stronach, na których są zaznaczone trasy statku w poszczególnych okresach historycznych, ważne porty, do których przypływał oraz ciekawostki. Produkt edukacyjny, popularyzatorski. Ilustrowany za pomocą kolaży ze wyjątkowych fotograii pochodzących z prywatych archiwów.
Wydawnictwo PORTA MARE przekazuje Czytelnikom kolejny album o polskiej flocie handlowej i rybackiej. Tym razem są to trawlery burtowe i trawlery - przetwórnie, lugry, kutry i jednostki pomocnicze eksploatowane przez gdyński DALMOR, przez kilkadziesiąt lat największe polskie przedsiębiorstwo rybackie. Przypomnijmy, że wcześniej wydaliśmy pięć innych albumów z tego cyklu: "Polskie Linie Oceaniczne-Album floty", "Polska Żegluga Morska-Album floty" /2 wydania/," Polskie Holowniki Morskie" i "Flota Rybacka Władysławowa", których nakład uległ już całkowitemu wyczerpaniu.Na 330 stronach ( formatu A-4) tego wydawnictwa znajdują się zdjęcia i charakterystyki techniczno-eksploatacyjne ponad 700 jednostek pływających zatrudnionych w tym przedsiębiorstwie, począwszy od jego powstania w 1946 r.Twórcą tego unikatowego wydawnictwa jest Bohdan Huras, autor wielu publikacji na temat historii polskiej floty handlowej i rybackiej, emerytowany inspektor Lloyd' s Register Polska Sp. z o. o., były szef katowickiego oddziału tej firmy. Wydanie tego albumu pozwoli uchronić od zapomnienia wspaniałą, niezwykle złożoną historię DALMOR-u i ogromnej floty eksploatowanej przez to przedsiębiorstwo.
Linia kolejowa Świdnica - Jedlina Zdrój zwana koleją doliny Bystrzycy (Weistritzthalbahn) stanowi wyjątkowe dzieło sztuki inżynieryjnej początku XX wieku.W latach 1902-1904 na stokach Gór Sowich i Wałbrzyskich zrealizowano szlak, który wymagał użycia licznych przepraw mostowych. Ich forma oraz wykonanie wyróżniają się na tle innych linii kolejowych Śląska. Imponująco prezentują się również obiekty architektoniczne. Ceglane dworce częściowo wykonane w konstrukcji szkieletowej, zdobione bogatą snycerką, doskonale oddają ducha modnej wówczas secesji. Książka powstała w oparciu o niepublikowane dotąd materiały źródłowe archiwów niemieckich i polskich oraz przedwojenną prasę. Napisana została przez doktora historii, specjalizującego się w problematyce kolejowej przełomu XIX i XX wieku.Pozycję wzbogacają liczne ilustracje, przedwojenne pocztówki, plany techniczne obiektów mostowych oraz kolorowe zdjęcia współczesne.
Uwaga, uwaga! Pociąg osobowy ze stacji Żywiec odjedzie z toru przy peronie pierwszym. Podróżni proszeni są o natychmiastowe zajmowanie miejsc w wyznaczonych wagonach. Mają Państwo okazję odwiedzić wszystkie stacje zachodniej Galicji. Z okien pociągu będziemy obserwować teren niemal całego Podbeskidzia: od Węgierskiej Górki poprzez Bielsko aż do Oświęcimia. Ponadto, jako wyjątkowi klienci, mają Państwo niepowtarzalną możliwość skorzystania ze specjalnej oferty ? przejazdu liniami, które? nigdy nie powstały.W podróży tej towarzyszyć nam będą m.in.: robotnicy, dojeżdżający codziennie do pracy w Żywcu czy Buczkowicach dzieci, które z wypiekami na twarzach wybierają się na wycieczkę do Krakowa Polacy spieszący na uroczystości otwarcia Domu Polskiego w Bielsku oraz legioniści ruszający na front. Przy okazji dowiemy się, dlaczego dworzec żywiecki został wybudowany w Zabłociu i czym groziła ?kijowa jazda?. Tę niecodzienną podróż umilać będzie Państwu lektura lokalnej prasy: ?Dziennika Cieszyńskiego?, ?Gwiazdki Cieszyńskiej?, a także ?Wieńca i Pszczółki?. Osoby o słabych nerwach proszone są o zajmowanie miejsc w tylnej części składu, gdyż nie możemy zagwarantować, że za chwilę nie zostaną Państwo świadkami nieszczęśliwego wypadku, nagłego pożaru, samobójstwa, a nawet konfliktu zbrojnego. Moc wrażeń gwarantowana!Przyjemnej podróży życzy C.K. Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda, która jest z Państwem już od 1837 roku.Kolejową przygodę czas zacząć. Odjazd!Książka prezentuje zarys rozwoju kolei na terenie zachodniej Galicji, ze szczególnym uwzględnieniem tras Bielsko ? Żywiec, Sucha ? Żywiec, Żywiec ? Zwardoń. Dla znawców tematyki kolejnictwa dużą gratką będą plany budowy dwóch tras: Łodygowice ? Buczkowice oraz Żywiec ? Oświęcim. Obie one, gdyby nie wyścig zbrojeń w c.k. Austrii i wybuch I wojny światowej, zapewne by powstały i w zasadniczy sposób zmieniłyby rozwój cywilizacyjny na tym terenie.Liczne stare fotografie, zdjęcia, mapki, rysunki, cytaty z prasy sprawiają, że czytelnik będzie mógł nie tylko poznać, jak powstawała kolej w zachodniej Galicji, ale również poczuć klimat tamtych czasów.
Książka zabierze czytelnika w podróż po historii jednej z najstarszych sieci tramwajowych w Polsce. W pierwszej części publikacji znajdą Państwo opowieść o tramwajach konnych, początkach i rozwoju sieci tramwaju elektrycznego. Kolejna część przedstawia kronikę linii autobusowych, m.in. pierwszy model autobusu ? Forda TT, który wyruszył na grudziądzkie ulice już w 1925 roku, poprzez wozy typu Mavag, Bussing, Graf Stift, kolejne modele Starów oraz tak dobrze znane Sany, aż do najnowszych nabytków Komunikacji Miejskiej. Pozycja została opatrzona unikatowymi zdjęciami pochodzącymi z prywatnych zbiorów, archiwum MZK Grudziądz oraz Muzeum w Grudziądzu.
W 1903 w Milwaukee (Wisconsin) William Harley i Arthur Davidson spełnili swoje marzenie o zbudowaniu motocykla, kładąc podwaliny pod legendę Harleya-Davidsona. Ponad 100 lat później te fantastyczne motocykle wciąż przemierzają drogi i bezdroża pięciu kontynentów. To opowieść o pasji, która wciąż się odradza, model po modelu...
Tajemnicze jednostki marynarki wojennej, imponujące statki pasażerskie, pełne towarów statki handlowe, zwinne kutry rybackie - wszystkie w pełnej krasie: z lotu ptaka i z pokładu, podczas rejsu i na redzie. W publikacji zebrano ponad 450 fotografii.
Książka przypomina o coraz bardziej zapomnianym elemencie inowrocławskiego krajobrazu jakim były tramwaje. Uruchomiono je w 1912 roku i przez kolejne pół wieku służyły mieszkańcom miasta. Niestety decyzja podjęta w 1962 roku zakończyła ich funkcjonowanie. O istnieniu w Inowrocławiu tramwajów przypomina dziś wagon 4N ustawiony jako pomnik przy siedzibie MPK. Kolejną szansę na wspomnienie czasów tramwajowego Inowrocławia daje właśnie ta publikacja. Poza tematami związanymi z funkcjonowaniem tej formy komunikacji zawiera szereg informacji dotyczących dziejów miasta. Wartość poznawczą książki niewątpliwie podnosi blisko 100 ilustracji.